Ucapanku...

Your Update :
Assalamualaikum...jemput masuk!sila tinggalkn jejak anda di Cbox atau di ruang komen, saya pasti akan balas kunjungan anda...terima kasih..

BerDialoG DeNGan IBLIS

pada satu hari Rasulullah S.A.W baru keluar dari masjid untuk pulang ke rumah. sebaik sehaja Rasulullah S.A.W keluar dari pintu masjid, Rasulullah telah bertemu telah brtemu dengan iblis. Rasulullah telah menegur iblis.
"hai iblis, apakah yang menyebabkan engkau datang ke pintu masjid ini?"
"wahai Muhammad, Allah telah menyuruh aku supaya datang datang ke mari." beritahu iblis tampa berselindung.
"untuk apa?" tanya Rasulullah yang tidak menyenangi kehadaran iblis yang juga musuh ketat orang islam.
lalu segera iblis menjawab, " supaya engkau bertanya kepadaku mengenai apa sahaja supaya engkau tahu."
"baiklah, mengapa engkau selalu menghalangi umatku daripada mengerjakan solat berjemaah?" tanya Rasulullah S.A.W kepada iblis.
"wahai Muhammad,apabila umatmu keluar untuk mengerjakan solat berjemaah, aku rasakan diriku teramat panas dan tidak akan hilang selagi mereka mengubah fikiran untuk ke tempat lain," jawab iblis.
"hai iblis, mengapa pula engkau menghalang umatku daripada membaca al-Quran?"
"wahai Muhammad, apabila umatmu membaca al-Quran aku merasakan diriku menjadi hancur lebur seperti timah sedang dibakar." iblis menjawab.
kemudian Rasulullah bertanya lagi "hai iblis, mengapakah engkau menghalangi umatku untuk berjuang ke jalan Allah?"
lalu iblis menjawab, "wahai Muhammad, apabila umatmu keluar untuk berjuang, kaki tanganku akan terikat sehingga mereka kembali daripada perjuangan."
"mengapa pula engkau menghalangi umatku daripada mengerjakan fardu haji?"
"wahai, Muhammad, apabila umatmu mengerjakan haji, aku akan terikat dengan rantai yang membelenggu dan apabila mereka hendak bersedekah maka di atas kepalaku terletak satu gergaji yang menggergaji kepalaku seperti kayu sedang digergaji." jawab iblis.

pada satu ketika yang lain, iblis telah datang kepada Rasulullah S.A.W. dengan menyemar sebagai seorang tua yang bersih sedang memegang tongkat.
"siapakah engkau wahai orang tua?" tanya Rasulullah
"aku adalah iblis," jawab lelaki tua itu.
"mengapakah pula engkau datang ke mari?"
"sesungguhnya Allah telah memerintahkan aku datang kepadamu bagi menjawab beberapa persoalan yang belum aku jawab," jawab iblis lagi.
"baiklah wahai iblis, aku ingin tahu berapa ramaikah musuhmu daripada umatku?
"ada lima musuhku daripada umatmu."
"siapakah mereka yang engkau maksudkan itu. hai iblis?
lalu iblis menjawab, "mereka adalah:
engkau sendiri hai Muhammad,
imam atau pemimpin yanng adil,
orang kaya yang merendah diri,
pedagang yang jujur,
orang alim yang mengerjakan solat dengan khusyuk,
orang mukmin yang suka berkasih sayang
orang mukmin yang suka memberi nasihat
orang yang selalu bertaubat
orang yang warak dan sering meninggalkan pekara haram
orang mukmin yang selalu bersuci
orang mukmin yang banyak sedekahnya
orang mukmin yangbaik akhlaknya
orang mukmin yang memberi manfaat kepada orang lain
orng yang hafal al-Quran dan membacanya selalu
orang mukmin yang mengerjakan solat malam ketika orang lain tidur."
setelah iblis menjawab,Rasulullah bertanya lagi.
"siapakah pulateman-temanmu, iblis?"
iblis menjawab, "wahai Muhammad. ada 10 teman. mereka ialah:
hakim yang tidak adil
orang kaya yang sombong
pedagang yang suka menipu
peminum arak
orang yang memutuskan tali persaudaraan
meraka yang memakan riba
mereka yang memakan harta anak yatim
oarang yang mempermudahkan soalat
orang yang enggan membayar zakat
oarang yang banyak angang-angan."
kemudian Rasulullah bertanya lagi, "siapakah pula bala tenteramu, iblis?
"kalu ebgkau mahu tahu, tebteraku ialah mereka yang barsifat rakus, muazirku ialah orang yang salah bacaan al-Quarannya, pembacaku ialah penyanyi dan mereka yang menyetujuiku ialah orang yang menghiris, menoreh muka, badan dan tangannya, kemudian dibubuh nila atau orang yang meminta dibuat demikian (tatu)."

*mudah-mudahan kisah ini dijadikan iktibar kpd kita bersama...amin...selamat beramal*

catatan cikgu Miera...minggu ke enam...

Minggu ke enam.. 18/07/2011
wahhh!!! dah minggu ke 6...ada lg beberape minggu jer lg nk hbis..xsabar untuk hbiskn...huhuhu

Isnin..18/07/2011

 ada dua kelas ari ni...RPH dh ak siapkn awal2 lg..sbb memg kna siapkn awal kerana buku persediaan pengajaran harian 2 kna hntar pd setiap hari jumaat, untuk di semak oleh pengetua sekolah...bukan kami jer yg kena hantar semua guru pn begitu jga...ari ni dua kelas 3 masa pengajaran..pagi ak kna relief kelas peralihan huhuhu 2 masa 2...masakkk ak..tpi bila ak msuk hehehehe diorg leh je diam n buat kerja diorg xmcm minggu yg lepas2...saja jer nk suruh ak marah..tpi kali ni lain diorg seyap jer...ak pn naik pelik..hahaha tpi ok la 2..xpayah ak nk naik angin...ak smpaikn leh siapkn RPH untuk esknya pula..hehehehe
pas kelas diorg ak msk ngajar kelas 4 S/T huhuhu...kelas ni okla dpd kelas2 yg lain...huhuhu pas ngajar ak kna relief 2 kelas ag...huhuhu penatnya.... pas kelas relief 2 ak kna pg ngajar kelas 2I...kelas ni ak kdng2 jer ak bg penerangan sebbnye??huhuhu klu ak bg penerangan pn diorg xpham yer la bahasa melayu pn xpaham..ak nk bg penerangan dlm bhasa cina ak lak yg xtau..huhuhu parahkan..ak just suruh diorg salin nota jer..bukan malas tpi ak xtau cmner nk bg dorg faham..smpai sekrg ni pn ak tgh cri cara untuk bg dorg faham n dapat tngkap ape yg ak ajarkan...

Selasa...19/07/2011

ha...ari ni dah selasa...ari ni ak ada satu kelas jer..iaitu kelas 2I...huhuhu...ak sebenarnya kdng2 suka tpi kdng2 rsa xnak msuk..huhuhu...ada lak cam 2 ek...huhuhu truk ar cikgu ni...relief kelas jer yg banyak..penat arini sebb kena relief kelas...hurm...

Rabu...20/07/2011

hari ni kelas ak ada 2..iaitu kelas 3I n 2U/D...huhuhu...tensionnya ak nk masuk dua2 kelas ni...sebabnya ni la kelas paling nakal yg ak kna ngajar..3I huhuhu sedih ak nk cerita sal kelas ni..ak masuk dgn semangat yg tinggi nk ngajar diorg bila msuk kelas ada 2,3 org jer bila tnya kemana lg kawan2 kamu...jwbnya entah..cikgu jgn pedulikan diorg 2...buang masa jer cikgu...huhuhu 2 kata ketua kelas...adoi masak la ak.. bila ak mula ckap keluarkan buku nota..diorg ckp ala cikgu kita xyah belajar la arini kita main game..huhuhu sabor jer la..bila ak ckp..kamu semua ni xsedarker xlama lg dh nk exam..memg la subjek pendidikan moral xmsk exam untuk PMR..tpi ini untuk msa depan kamu..diorg leh jer buat bodoh...huhu bila ak surh diorg salin nota yg ak tulis kt papan putih 2, bnyak pulak alasan mereka..xde buku la...bila ditnya mana buku kamu hilng, habis...mcm2..ak pn xtaw nk buat cam mana dah gan diorg ni...xpe la xde buku ak bgi kertas surh salin xnak jgk...huhuhu..2 pelajar lelaki pelajar perempuan pn sama jer n lebih teruk lg...kurang ajarnya mengalahkan pelajar lelaki..ak msih bersabar..

pukul 12.00 smpai kul 1.10 ak msuk kelas 2U/D huhuhu...2 masa ak di klas 2..ak ngajar cam biasa..tpi bila dh hbis ngajar 2 ak surh diorg salin nota yg telah ak tulis kt papan putih 2..tpi diorg bukan nak salin pun..huhuhu boleh buat bodoh jer kt belakan 2..sama jer keadaannya dgn kelas 3I..tpi bisingnya lebih teruk lg...ak geram!!! ak ckp baik2 diorg xnak dgar ak mengamuk dlm kelas dah mcm org xbetul..hahahah tau takot gan ak..hahahaha..ok la salin jgk diorg lepas 2..huhuhu tpi ada sorg pelajar perempuan ni ak tgok dia xde buku..ak tya la mana buku dia..dia ckp hilng, ak ckp lg kamu xleh beli lain ker..dia buat bodoh..n ak ckp lg kamu cari kertas saling didlm kertas nanti beli buku baru tampal didlm buku itu..dia buat bodoh lag..ak marah dia suruh keluarkan kertas..dia bengang n ckp dlm bahasa cina..memg ler ak xpaham  tapi ak tau dia menyumpah2 ak..huhuhu sabor jer la..ok lepas 2..dia kuarkan sesuatu...bukan kertas tpi buku nota P.Moral... ada la pulak tdi ckp hilng...huhuhu...bengang jap ak..tpi still sabor lg..pas 2 msa habis n locing berbunyi 2 tandanya watu PnP dh taman n pelajar boleh pulang..ak kutip buku2 pelajar tersebut..n pelajar perempuan tdi ak ckp kt dia selagi kamu xsiap kamu xleh balik..siapkan nota itu..dia buat smbil merungut2..ak tunggu dia di meja guru..dia siap salin nak kemas2 buku tu..pastu dia BALING buku 2 muka ak..tgokkkkk!!! betapa kurang ajarnya huhuhu...ak rasa nk menagis waktu itu darah ak memdidih..ak ckp kt dia kamu kurang ajar ambik balik buku kamu n dtg bagi kat sni..dia buat bodoh n ,menyumpah2..huhuhu pastu kawan dia kutip buku 2 n bagi kat ak smbil ucpkn maaf..huhu sib abik ada kawan dia klu tidakkkk...huhuhu ak xleh nk buat ape2 sebab ak cikgu prktikal...

Khamis 21/07/2011

hari khamis...xde apepn yg menarik... sebab ari ni ak just msuk relief kelas jer...penat taw..n boring huhuhu..untuk hilngkn keboringan yg melampau 2 ak siapkan RPH untuk esk n minggu dpn..hehehe...siap n setel semuannya...tiap kali ak msk ganti kelas ak buat RPH..yela esk ak ada 4 kelas n semuanya satu masa...huhuhu penatnya...

Jumaat.. 22/07/2011

hari jumaat..hari yang mulia penghulu segala hari...sepatutnya begitu la..huhuhu pagi2 darah ak dah naik..huhu
setiap pagi jumaat SMK Wira Jaya akn adakan bacaan Yassin bagi pelajar Islam manakala pelajar bkn Islam pula akn diadakan pelajaran nilai...ak n kwan ak Cikgu Hayati sepatutnya kami pn ikot sama membaca Yassin tpi kmi disuruh oleh guru pembinbing ak untuk pg ke twmpt peljar bukan Islam..huhuhu kami guru praktikal xleh ckp bnyak kami ikut jer la...huhuhu dah la bdak2 2 bkn nak dgar ckp...huhuhu sakit otakkkk!!!!

lepas perhimpunan 2 ak ada kelas brkejaran ak ke kelas..huhuhu sib baik ari ni ak xde kena relief kelas klu x xdemsa untuk ak rehat..ari ni ak xpuasa yela sbb msti ak ak lembik sbb byak kelas nk kena menjerit...huhuhu kelas 4S/T ok la mereka xbyk songgeh...kelas 2I pn ok jgk..huhu msh ada lg yg xnk buat krja..tpi xpe la diorg xbising n gnggu org lain..kelas 3I huhuhu....sedih buku pn xde ak bg kertas buat kapal terbang...entah la mereka ni bila nak sedar xtaw...kelas 2U/D huhuhu rasa nk menjerit pn ada...kelas ni memg teruk n teramat terukkkk sekali..hurmmm diorg boleh main2kn ak..xpe rsakn bila ak ambik nama n bg ke PK HAM bru pdm muka korg...

seminggu yg amat memenatkn n menyesakkn kepala otak ak...lama2 ak boleh ada darah tinggi kot...wlau apepn ak nk tgok para pelajar ak berubah n brjaya..itu doa ak...mudah-mudahan...Amin

Catatan Cikgu Miera...dari minggu pertama ke minggu yg ke 5...

minggu pertama...13/06/11..
hurm...minggu pertama ak lapo diri di SMK WIRA JAYA, Ipoh, Perak Darul Ridzuan... perasaan? semua ada gementar...gemuruh..takot...happy...heheheh semua ada la..smpai2 kt sekolah itu ada perhimpunan..kmi disuruh duduk dibahagian hadapan...huhuhu...malunyer jgn ckp le..tpi buat der jer cool jer kan...tpi dlm hati...mak aih!!!! hehehehe Tuhan jer tau..lepas 2 pg jumpe gan pengetua...taklimat skit ,penolong kanan ambik jadual waktu n jmpe gan guru hal ehwal murid...pastu ikot cikgu adura dia tunjukkn tempat duduk kami dlm bilik guru...hari pertama dah kena masuk ganti kelas yg sgat banyakkkk...huhuhuhu tiap2 ari dalam 6 atau 5 kelas kami kna relief...penat sgat2... dn minggu ni pn kt sekolah merupakan minggu latihan sukan untuk sukan tahunan sekolah...tpi kami cikgu2 pelatih xdisuruh lg untuk dtg ke sekolah pd tiap2 ptg..hari lngsungnya pd minggu hadapan...mugkin minggu dpn kami kana trun kot...huhuhu tunggu dah lihat jer la...
ohye...lupe lak ak buat prktikal kt sana brsama2 dgn dua kwn ak iaitu yati n nadiah...yati sma cos gn ak n nadiah lak dia akaun, lain skit...


minggu ke dua...20/06/11
minggu ke dua..bestttt..hehehehe sebabnyer...? sebbnyer ak dapt mengajar...hahahahaha...penat memg penat..jgn ckp ar dlm sehari 2 mcm2 kena buat yer ar kami guru prktikal pasti la kami akan kana buat itu dan ini...huhuhu...dan minggu ini aak dah mula rasa menyesal ambik kos ini..huhuhu...trtekan dgn karenah pelajar yag trsagat nakal...ak hnya dpt satu kelas dpn jer yg lain semuanya kelas terbelakang...so pham2 la cmner keadaannyer pastu lak subjek yg ak ajar ni lak subjek moral so ak xjmpe la ngan pelajar melayu semua pelajar ak budak2 cina n india...masakkkk ak...minggu ini jgk pling mencabar pelajar ak bertinju lam kelas...huhuhu ada ke patut ak syok duk ngajar kat depan diorg leh bangun tiba2 n brtinju kat belakang...adoi!!!! ak ape lagi pgi jer kt diorg n suruh brhnti ak jerik kuat2..tpi xpakai...huhuhu last ak ambik buku rangcangan pengajaran harian 2 ak hempuk dua2 budak 2 ...bru la diorang brhenti...huhuhu...pastu suruh diorag duduk...rasa nak nagis pon ada...uwaaaaa..
belah ptg lak kami kena trun ke padang...betulla ape yg ak jangkakn pd minggu lepas...trun la kami... penat 2 jgn ckp la...

minggu ke tiga...27/06/11
huhuhuhu...minggu ke 3...ape yg menarik...nothing...kekecelaruan n kesedihan...kenapa??? hurm sebabnye minggu 2 ak kana diselia oleh guru pembimbing ak..cikgu Ho..huhuhu...ok xpe..tpi xde satu pn komen positif yg dibri kpd ak...huhuhuhu...semuanya xkena..bias??? mugkin...oh tidakkkkk...jgn ada unsur itu...ok stop!!! hehehehe...xkisah la...ak dah buat yg trbaikkk...mgkin betul katanyer ada yg kurang lagi tu...ak ambik komen darinya sbagai panduan untuk jdi yg trbaik...hari2 yg mendtg semuanya mcmbiasa n ak dh boleh biasakan diri ak gan keadaan dan suasana sekolah..pelajar2 ak semuanya mcm ak bru2 msuk  macam 2 la..ak mengajar diorg buat kelap borak kt belakang..huhuhuhu..last2 ak bagi nota jer suruh diorg salin...klu x mgking ak xde suara kot nk lawan suara meraka 2...huhuhu dan lg satu hunjung minggu 2 ak akan ke Johor untuk pentauliahan ak...best xsabar rsanya...so minggu ke empat ak xde di sekolah...yahooooo!!!!!

minggu ke empat...4/07/11
mengikuti Istiadat Pentauliahan Diraja PALAPES IPTA kali ke 30 di UTHM...

minggu ke lima..12/07/11
kenape 12hb bknnyer 11...sebbnyer 11 hb 2 cuti..hehehe
huhuhhu..ape yg plng mengejukkn minggu yg kelima ini adalah...minggu ini ak akan diobserves oleh pensyarah ak..bayangkan lah ak baru jer balik, dari Johor ..bru jer turun dri bas membr ak call ckp minggu ni pnsyarah nak dtg...uwaaaaa...terkejut sngat2...apa2 pn xsedia lg...dah la ak penat..wlauapapn semuanya brjln dgn lancar...alhmdulillah...dlm stu hari ak kena 2 kali...perhhh trbaik la ko miera...huhuhuhu...yg xboleh blah 2 kelas 3I diorg klu ari biasa ak msk mengajar huhuhu haru biru ak dibuat diorg tpi ari tu diorg memang trbaik la...pandai btul diorg brlakong...hehehe tpi yg sedihnyer kelas 2U/D huhuhu cm ape xbg krjasama langsung...xde rasa hormat sedikat pn pada org luar wlaupn xnk hormat ak sebagai guru diorg..memg rasa sedih sangat2...huhuhuhu...tpi nasib baik pnsyarah ak paham...huhuhuhkkk itu baru 2 kali ak diobserves ada lg 2...mungkin nanti xde lngsung atau sekali jer lagi..huhuhu...klu xde langsung 2 jer la mrkah yg ak dpt...huhuhuhu... klu ada lg sekali pnsyarah ak nak buat masa ak diminggu yg trakahir iaitu minggu yg ak kna ganti cuti yang ak mintak tu..huhuhu dah la msa 2 ak tinggl sorg2..it's ok miera u can do it...:)

hurmm..minggu yg ke enam...entah la ape yg trjadi mudah2an semuanya berjalan dgn lancar...insyaAllah...amin...

Akhirnya...:-)

AkhIRnYA....
trcapai jgk impian ak..satu balak di atas bahu...wahhhhh!!! balak emas 2...
im Leftenan Muda Nor Amirah PSSTLDM...classs gtu...segala penat lelah selama 3 tahun trbayar bila mengadap Duli Yg Maha Mulia Sultan Johor...Alhmdulillah... nmun lepas ni ada misi yg blum selesai lg...btw chayok2 miera u can do it...






~yehye seronokkkkk but sedih...oz my family xleh dtg tok pentauliahan ak...n org trsyg pn..huhuhuhukkkk~
 
COPYRIGHT OF AHLAM ITU MIMPI. DESIGN WITH LOVE BY PINKILICIOUS