Welcome...

Your Update :
Assalamualaikum...jemput masuk!sila tinggalkn jejak anda di Cbox atau di ruang komen, saya pasti akan balas kunjungan anda...terima kasih..

khasiat kecantikan dari Lidah Buaya (aloe vera)

Aloe Vera..cntik nama ni...msa zman sekolah rendah lu time bljar sains cikgu ada sebut nama ni..mula2 ingatkan tokoh sains mat salleh..bila dgar betul2 la pokok lidah buaya rupanya...huhuhu...trfikir gak asal la nama dlm bhs melayu lidah buaya...nama inggeris lak bkan main lg lawa kan...



ok lidah buaya or aloe vera ni nama sainstifik dia ialah Aloe Vera Linn...tumbuhan ni boleh dijumpai di seluruh dunia dan tempat asalnya ialah di Afrika selatan...nama aloe vera ni brasal dpd bhs arab iaitu alloeh yg  membawa mksud pahit.. Pada tahun 1500 sebelum masehi, orang-orang mesir telah mula menggunakan aloe vera untuk mengubat kelecuran akibat terbakar, jangkitan kuman dan serangan parasit... 

berbalik kpd khasiatnya pula..tumbuhan ini sememangnya mempunyai bnyak rhsia kesihatan..selain itu ianya dapat membantu menyuburkan rambut dan ape yg menarik ialah  tumbuhan ini bermanfaat dlm kecntikan.. hal ini kerana aloe vera mempunyai kandungan nutrisi dan mineral yg di perlukan oleh kulit manusia.. antara khasiat aloe vera ni dlm kecantikkan ialah:

1) sebagai anti-penuaan dan anti-oksida

kndungan mineral sprti vitamin C, vitamin E dan zink yg trdpt pd aloe vera ni sgat brmanfaat sbgai anti-oksida secara semula jadi dan membantu melembatkan proses penuaan. kndungan nutrisi yg trdapat dlm tumbuhan ni juga dpt membantu mengurangkan tanda2 menuaan sprti kedutan pd wajah... lendir yg trdapat dlm aloe vera ini akan meresap ke dlm kulit dan membantu melembutkan kulit selain menjdikan muka kita kelihatan brseri2...

2) dpt mengatasi kulit brminyak..

kulit jenids yg brmiyak sememgnya amat merimaskan..betul sy prnah mengalaminya...rsa dri kurang brkeyakinan..hurm..tpi aloe vera dpt membantu sape2 yg mempunyai mslh ini... kndungan pH yg trdpat dalam tumbuhan ini dikatakan dpt membantu mengawal dan mengimbangi pengeluaran minyak yg brlebihan pd wajah kita... jika anda rajin membuat masker aloe vera stiap hari akn dpt membantu wajah anda dpd di singgahi oleh JERAWAT!..

3) dapat menyejutkan kulit wajah..

kulit muka yg sensitif sememgnya amat pedih jika trdedah dgn pancaran chaya matahari...jika bgitu...amalkan tips ini..
~cuba elakan dpd sinaran matahari jika trkena dan trasa pedih dan tegang jgn terus mencuci muka utk menyeyukkannya..elakkan brbuat demikian..
~biarkan seketika wajah anda 
~setelah beberapa minit, sapukan wajah anda dgn aloe vera ke seluruh muka dgn lendirnya..
~hal ini krna lendir aloe vera dikatakan dpt menyeyutkan dan mendinginkan kulit wajah yg trbakar akibat sinaran matahari..
~biarkan beberapa saat dan kemudiannya bilas dgn air..
~anda akn merasakan kulit wajah anda lembut..

4) mengendurkn otot di bhagian mata..

pernahkah anda merasakan penat di bhagian mata?? aloe vera dpt menyegarkan mata anda..cara2nya adlh sprti dbwh..:
~ambik aloe vera dan belah dua batangnya..
~simpng kedua-duanya di dalam peti ais sebelum menggunakannya..
~setelah itu, letakkn di atas mata smbil tidur beberapa saat..
~anda akn dpt merasakan mata anda akan relaks dan segar..

5) kelebihan lain..
ranbut yg cantik...sape yg tidak mahu...untuk mendapatkan rambut yg cantik, brkilau dn xmudah rapuh amalkan dgn menyapu aloe vera ke atas rambut sbgai creambath secara rutin sekurang-kurngnya seminggu sekali, lendir yg ada pd aloe vera ini dpt membantu mengurangkan pengeluaran minyak brlebihan pd kulit kepala srta menjaga kelembapan rambut..

mengubati tangan yg melecur...ambil satu batang aloe vera, ambil isinya dan tumbuk sehingga hancur..kemudian letakkan isi yg ditumbuk tdi ke dlm kain brsih dan balutkan ia pd bekas luka tadi..



cantik sememngnya sangat subjektif...kecantikan xsemestinya hnya diluar sahaja cantik haruslah brmula dari dalam...:-) selamat mencuba...



No comments:

Post a Comment

 
COPYRIGHT OF AHLAM ITU MIMPI. DESIGN WITH LOVE BY PINKILICIOUS