Ucapanku...

Your Update :
Assalamualaikum...jemput masuk!sila tinggalkn jejak anda di Cbox atau di ruang komen, saya pasti akan balas kunjungan anda...terima kasih..

BEN ASHAARI: PESAN DIA, IBUKU

Assalamualaikum...

segmen ke-2 Mr Ben Ashaari yang Ahlam trtarik untuk masuk..^-^ sebabnya tempoh segmen ni sampai kul 6 pagi..hehe banyak masa lagi klu sebelum ni xsempat..huhuhu...


nak join sila tekan gambar ini..:)

berbalik pada tajuknya.. pesan ibu kita.. Ahlam ingat lagi masa mula-mula masuk darjah satu dulu..Mak Ahlam pesan.." Mie (pnggilan manja Ahlam kt umah..kihkih..) pergi sekolah belajar rajin2... Mak xboleh bagi duit banyak hanya dgn hantar p sekolah je.." tiap kali Ahlam mengeluh sal penat belajar dan kena marah dengan cikgu Mak bagi kekuatan kat Ahlam... kata-kata ni lah buat Ahlam makin kuat untuk berusaha...


masa masuk sekolah menengah lak mak pesan banda yang sama... "tiada harta yang dapat dia dan Ayah tinggalkn untuk kami adik beradik hanya ilmu duniawi dan yang paling penting ilmu akhirat..." tapi masa SPM Ahlam banyak main..huhuhu SPM Ahlam tak seperti diharapkan..huhuhu Ahlam boleh tangok muka Mak dan Ayah Ahlam kecewa...Maafkan Mie Mak Ayah...
walaupn teruk Ahlam dapat tawaran belajar diploma dekat Politeknik..tapi Ahlam tolak... sebabnya Ahlam belum bersedia untuk berjauhan dangan Mak.. lagi pun masa 2 Mak sentiasa tak sihat... Ahlam tunggu panggilan untuk masuk tinggkatan 6... 

masa di tinggkatan 6 Mak sentiasa pesan "belajar rajin-rajin dan rebut peluang yang ada...jangan toleh kebelakan lagi... jadikan kegagalan sebagai kekuatan... kita bukan orang senang.." Ahlam nekat nak belajar betul-betul tak nak main-main...Alhmdulillah dari tingkatan satu sampai tingkatan 6 Ahlam dapat biasiswa..jadi Ahlam tak menyusahkan Mak dengan Ayah sangat... masa dekat nak exam STPM Mak kena strok..huhuhu T-T... tiap-tiap malam Ahlam nagis tengok Mak... Ahlam takot Mak pergi... nasib baik strok Mak tak teruk peringkat 1.. kena dekat tangan kiri... tubuh Mak yang berisi 2 makin susut... dia tak lalu makan... Ahlam tak nak pergi sekolah tapi dia marah..dia suruh Ahlam pergi... masa 2 dekat rumah hanya tinggal kami berempat.. Mak, Ayah, Ahlam dan adik...adik-beradik yang lain semuanya jauh2..lagipn Mak taknk Ahlam bagtaw kat kakak2 dan abg2 Ahlam... adik Ahlam lak masa 2 nak exam PMR... kami berjaga malam sambil belajar sambil tegok Mak takot2 dia nak pape tengah2 malam..

Alhmdulillah Ahlam antara pelajar terbaik sekolah..^-^ dan adik Ahlam lak dapat 6A PMR..walaupan banyak dugaan masa 2..tapi kami berjaya buktikan... Ahlam senang tengok muka Mak dan Ayah ceria.. Mak pulak makin pulih... dia dah boleh gerakkan tangan kiri dia...^-^

 paling mengembirakan, Ahlam dapat tawaran masuk Universiti dalam bidang Pendidikan.. walaupan bukan cita-cita Ahlam tok jadi cikgu tapi ni lah harapan Mak dan Ayah yang nak tengok Ahlam sebagai cikgu... kalu ikotkan Ahlam nak jadi pegawai Polis or Askar..huhuhu tapi Mak tak bagi... walaupn masa 2 Mak kurang sihat lagi tapi Mak iya2 nak ikot hantar Ahlam ke Kedah... masa dah selesai semua pendaftaran Ayah cakap diorang nak balik dah... Ahlam tgok mata Mak berair...  kami brsalam Mak tarik Ahlam dan peluk Ahlam dia pesan "belajar betul-betul..ambik peluang yang ada... buktikan pada org Mie boleh... jangan mengeluh Tuhan xsuka...ini sahaja harta yang Mak boleh tinggalkan tok Mie...jangan tinggal solat.. jangan lupa selalu telefon umah... bersedarhana..pandai2 lah bawak diri..."






sekian terima kasih..^-^ pesanan itu kukuh dalam hati saya...

erkk panjang jugak karangan Ahlam malam nih...huhuhu


p/s:huhuhu xde gambr mak..sebab mak susah nak brgambar...

8 comments:

  1. Apa salahnya entry panjang. Waktu ni la boleh uji kesetiaan reader. Keke.

    Apsal mak kena strok tak bgi tau adik beradik lain? Derang tak call atau tak balik tiap2 bulan ke?

    Tapi apapun, jadi cikgu lagi sesuai kot dgn ahlam. Lemah lembut gitu.

    ReplyDelete
  2. terkesan gak bcace ni...

    http://www.mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/01/ben-ashaari-pesan-dia-ibuku.html

    ReplyDelete
  3. LydSunshine : hehehe..ye xyer kn..hehe..npe xbagtw adik brdik yg lain..ni la sifat Mak dia xnk susahkan anak2 dia...dia sentiasa fikirkn anak2.. sebb sal ni la Ahlam kena marah teruk kt kakak2 n abang2 Ahlam..tpi mak backup balik..^-^.. hehe..2 la..mgkin cikgu adlh yg trbaik tok Ahlam kan..ibu bapa selalu thu apa yang trbaik buat anak2nya..

    faizulosman : tq..:)

    ReplyDelete
  4. cdey2...ngis baca nih..=( huhu ahlam tabah n kuat...insyaAllah ahlam boley =)

    ReplyDelete
  5. tahniah atas kecemerlangan yang diterima..

    huhu..berkaca mata bila baca post ni..smoga terus sukses n teruskan berjasa kepada kedua mak ayah Ahlam..:')

    ReplyDelete
  6. orked: insyaAllah orked...mudah2an..
    hafiz hafizol: tq ^-^
    farhan zukri: tq..insyaAllah..^-^
    run away: huhu true story frm Ahlam..^-^ utk dikongsikn pada semua..

    ReplyDelete

 
COPYRIGHT OF AHLAM ITU MIMPI. DESIGN WITH LOVE BY PINKILICIOUS